עבודת המנהל במאה ה-21: מאפיינים עיקריים
כאשר מדברים על עבודת המנהל, ברור שהיא משתנה לאורך זמן, בין השאר עקב שורה ארוכה של פיתוחים שנכנסים לתוך התמונה. הדבר, וזו הנקודה החשובה באמת, משנה את חוקי המשחק בתחום. כיום, בעידן האינטרנט והמולטי-טאסקינג, מנהל צריך לדעת לפעול במגוון רחב במיוחד של מישורים במקביל. הדבר הופך את עבודת הניהול שלו למעט מאתגרת יותר, אך מאפשר, כאשר היא מתבצעת בצורה ראויה, להפיק הרבה יותר מהעסק הנתון.
סוגיה משמעותית אחרת המאפיינת את העת הנוכחית היא זו של הנגישות, גם היא פועל יוצא של העידן הטכנולוגי והדיגיטלי בו אנו חיים. מצד אחד, הפיתוחים השונים הופכים את הכל לנגיש לכולם בכל עת, כך שהמנהל יכול, למשל, “לעקוב” אחר העובדים שלו בכל רגע נתון, 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע. מצד שני, ברור שצריך להיות מושם הגבול בין כל מה שקשור לעבודה עצמה ומשפיע עליה לבין החיים הפרטיים של העובד. המנהל צריך למצוא את האיזון המושלם, לדעת לבקר את העובדים שלו אך גם להעניק להם תחושות דוגמת שייכות או העצמה. וכאן ניתן להיכנס לעובי הקורה ולראות כיצד ניתן לשפר את היכולות החשובות האלה.
הפתרון: קורס מקצועי בתחום
יש הסבורים כי עבודת המנהל תלויה, אולי מעל הכול, בניסיון שלו. עם זאת, תפיסה זו היא הכול חוץ ממדויקת. המדובר הוא, ללא צל של ספק, ב”תורה” של ממש, או אפילו בגוף ידע אשר ניתן ללמוד בכל שלב באמצעות קורס ניהול. כיום, ניתן למצוא קורסים מקצועיים המיועדים למנהלים (הן כאלה ותיקים המעוניינים לשפר את העסק והן מנהלים בתחילת הדרך שלהם) לראשי צוותים או אפילו לעובדים עצמם, אשר היו שמחים להתקדם, בעתיד הנראה לעין, לתפקידים ניהוליים בחברה בה הם מועסקים.
חשוב לשים לב שלמרות שיש כאן ידע רב אותו נדרש המנהל לרכוש, היישום שלו מהווה משתנה חשוב לא פחות בתוך המשוואה. זו הסיבה בגינה חשוב לוודא כי מוסד הלימודים האמור כולל בתוכנית הלימודים שלו היבט מעשי לא מבוטל, בצורה של סדנאות מעשיות, אימונים אישיים, סימולציות או אפילו “שיעורי בית” המוענקים למנהלים. לאחר סיום הקורס ועמידה בכל המשימות שלו זכאים התלמידים לתעודת גמר, המשפרת מאד את המצב שלהם גם בעולם התעסוקתי: לא פעם, עצם המעבר של קורס מקצועי הוא שפתח עבורם את דלתות הניהול, כמו גם אפשר להם לשפר את מצבם, ואת מצב החברה במסגרתה הם פועלים, בעשרות מונים.